Η διεθνική συνάντηση στην Καβάλα πραγματοποιήθηκε κατά το διάστημα 2 έως 8 Οκτωβρίου 2016. Από κάθε χώρα εταίρο, πήραν μέρος δύο μαθητές/τριες  και δύο εκπαιδευτικοί συνοδοί. Το σχολείο υποδοχής, το Μουσικό Σχολείο Καβάλας, σχεδίασε και οργάνωσε το πρόγραμμα της επιμόρφωσης λαμβάνοντας υπόψη τους κύριους άξονες και στόχους του σχεδίου.

Ο ένας άξονας είναι η κύρια θεματική του σχεδίου: η μνήμη(ες) (ατομική, συλλογική, εθνική και ευρωπαϊκή) με στόχους την απόκτηση ιστορικών γνώσεων σε ένα τοπικό, εθνικό/ευρωπαϊκό επίπεδο. Έτσι, σχεδιάστηκε ένα ταξίδι από το χθες στο σήμερα μέσω επισκέψεων-ομιλιών σε αρχαιολογικούς χώρους της περιοχής (Θάσος-Φίλιπποι) από την Δρ. Δήμητρα Μαλαμίδου, αρχαιολόγο.

Επιπλέον, δόθηκε διάλεξη για την πόλη της Καβάλας κατά τη νεότερη εποχή από τον Νίκο Καραγιαννακίδη, ιστορικό-καθηγητή στο 3ο Γυμνάσιο Καβάλας.

Αυτή η γνωριμία με την περιοχή της Καβάλας κατά την ιστορική της εξέλιξη αποτυπώθηκε σε μια ομαδική εργασία από την ομάδα των μαθητών/τριών Erasmus+, με θέμα την ψηφιακή χαρτογράφηση των μετακινήσεων των πληθυσμών στην περιοχή από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα.

Με βάση την ίδια κύρια θεματική πραγματοποιήθηκε το εργαστήριο της Ρίκης Βαν Μπούσχοτεν από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας με θέμα “ Οι τόποι μνήμης στην πόλη”. Έγινε μια συζήτηση αρχικά γύρω από την ύπαρξη επίσημων τόπων μνήμης στην πόλη (μνημεία πεσόντων) αλλά και ανεπίσημων  (τόποι μνήμης ατομικής  ή και «κρυφών» τόπων μνήμης). Ακολούθησε εργασία πάνω σε αυτές τις θεματικές από καθηγητές και μαθητές των διαφορετικών ομάδων  Erasmus+.

Όσον αφορά στη δραστηριότητα-σινεμά, προβλήθηκε η πολυβραβευμένη ταινία του Βασίλη Λουλέ “Φιλιά εις τα παιδιά”, η οποία αναφέρεται στα κρυμμένα παιδιά εβραϊκής καταγωγής κατά την Κατοχή.

Τέλος, στο πλαίσιο του εργαστηρίου “τέχνη και μνήμη” έγινε η προσέγγιση της μνήμης σε σχέση με την εμπειρία του «ξεριζωμού». Διαβάστηκαν από τους μαθητές/τριες σε όλες τις μητρικές γλώσσες του πρότζεκτ, αποσπάσματα από  τις Τρωάδες και τη «Μήδεια» του Ευριπίδη. Επίσης διαβάστηκαν με τον ίδιο τρόπο αποσπάσματα από το βιβλίο της Αιμιλίας Σαλβάνου «Από τα τρία σημεία του ορίζοντα» : Αφηγήσεις των προσφύγων που αποβιβάστηκαν στην Ελλάδα το 2015.

Ο δεύτερος άξονας του προγράμματος είναι αυτός των λεγόμενων “διαθεματικών” ή “εγκάρσιων” δεξιοτήτων, όπως είναι ο στόχος της βελτίωσης της ικανότητας χρήσης της γαλλικής γλώσσας, που είναι η γλώσσα εργασίας του σχεδίου, καθώς και η γνωριμία με τις μητρικές γλώσσες συμμετεχόντων του σχεδίου Mémoire(s).

Σε αυτό το πλαίσιο πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση της Δρ. Αργυρώς Μουμτζίδου, η οποία είναι ειδική σε θέματα της Διδακτικής της Πολυγλωσσίας και υπεύθυνη των “Γιορτών της πολυγλωσσίας” σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας. Στο κλείσιμο του προγράμματος, όλοι οι μαθητές της ομάδας Erasmus+  τραγούδησαν αντιπροσωπευτικά τραγούδια της χώρας τους, καθώς κατά την παραμονή τους στην Kαβάλα  είχαν προετοιμαστεί κατάλληλα για αυτό από τους καθηγητές μουσικής Χρυσούλα Μίσχου και Luis Lechuga Inglesias.

 

Δείτε το πρόγραμμα επιμόρφωσης

 

Δείτε τις εργασίες των μαθητών στην ψηφιακή χαρτογράφηση:

1η παρουσίαση, 2η παρουσίαση, 3η παρουσίαση, 4η παρουσίαση

 

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ_10, ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ_11, ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ_12, ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ_13

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ_14, ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ_15, ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ_16, ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ_17

 

 

 

 

 

Η κινητικότητα στο Τομίνιο της Ισπανίας, κατά το διάστημα 4 έως 8 Απριλίου 2016, σηματοδότησε την έναρξη των διεθνικών συναντήσεων εκπαίδευσης-επιμόρφωσης, που προβλέπονται από το σχέδιο. Το σχολείο υποδοχής, IES de Tomino σχεδίασε και οργάνωσε το πρόγραμμα της επιμόρφωσης σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό. Από κάθε χώρα εταίρο πήραν μέρος δύο μαθητές/τριες  και δύο εκπαιδευτικοί συνοδοί. Κατά τη διάρκεια της παραμονής πραγματοποιήθηκαν επιμορφωτικές δράσεις που εστίασαν στην γνωριμία της περιοχής της Γαλικίας, στο φυσικό και ιστορικό της περιβάλλον. Ιδιαίτερα δόθηκε έμφαση, σύμφωνα και με τους στόχους του προγράμματος, στην πρόσφατη μνήμη, (ατομική, συλλογική), όπως αυτή αναδεικνύεται:

  • από την επίσκεψη σε σχολικά ιδρύματα, που ίδρυσαν στη δεκαετία του 60 οι μετανάστες κατά την επιστροφή τους στη Γαλικία.
  • από την επίσκεψη στο νησί San Simon, που έγινε τόπος εξορίας των αντιστασιακών  κατά τον ισπανικό εμφύλιο πόλεμο.

Επίσης, έγινε αναφορά στην ιστορική μνήμη μέσα από την επίσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο Σαντιάγκο ντε Κομποστέλλα, που είναι παγκόσμιος τόπος θρησκευτικού προσκυνήματος του Ναού του Αγίου Ιακώβου.

Στο τέλος οι μαθητές/τριες παρήγαγαν μια συλλογική εργασία που αφορούσε στη συγγραφή λευκωμάτων ταξιδιού.       

 

20160404_105853_resize 20160404_113357_resize 20160404_123152_resize 20160404_123343_resize 20160405_111216_resize 20160405_123624_resize 20160405_125432_resize

Η κινητικότητα στο Pozzuoli της Ιταλίας πραγματοποιήθηκε κατά το διάστημα 8 έως 12 Μαΐου 2017. Το σχολείο υποδοχής, Lyceo Virgilio, σχεδίασε και οργάνωσε το πρόγραμμα της επιμόρφωσης σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό. Από κάθε χώρα εταίρο, πήραν μέρος δύο μαθητές/τριες  και δύο εκπαιδευτικοί συνοδοί. Κατά την παραμονή πραγματοποιήθηκαν δράσεις γύρω από τη γνωριμία της περιοχής του Pouzzoles και της ευρύτερης περιοχής της Νάπολης. Ταυτόχρονα, οι επιμορφωτικές δράσεις επικεντρώθηκαν κυρίως στην ανάδειξη της συνύπαρξης μνημείων από διαφορετικές εποχές. Στον τρούλο του καθεδρικού ναού του Pouzzole, που αναστηλώθηκε πρόσφατα, συνυπάρχουν διαφορετικές μαρτυρίες από την ρωμαϊκή περίοδο, την αναγέννηση και την σύγχρονη εποχή. Το πρόγραμμα της αναστήλωσης του τρούλου του Pouzzole, ονομάστηκε ο ύμνος του παλίμψηστου και αποσκοπούσε στο να διατηρηθούν τα ίχνη από τις διαδοχικές μεταβολές που υπέστη ο καθεδρικός ναός ο οποίος αρχικά ήταν ένας ρωμαϊκός ναός. Η ιδέα ήταν να ζωντανέψουν μέσα σε ένα τόπο οι μνήμες από διαφορετικές εποχές χωρίς να γίνει κάποια διάκριση για κάποια από αυτές.

Παράλληλα, μαθητές και μαθήτριες του προγράμματος δούλεψαν από κοινού, για να παρουσιάσουν την τελευταία μέρα του προγράμματος στο δημοτικό θέατρο της πόλης μια μουσικοθεατρική παράσταση μέσα σε ένα ιδιαίτερο κλίμα συγκίνησης.

Η κινητικότητα στο Valongo της Πορτογαλίας πραγματοποιήθηκε κατά το διάστημα 9 έως 13 Οκτωβρίου 2017. Το σχολείο υποδοχής, Agrupamento de Escolas de Valongo σχεδίασε και οργάνωσε το πρόγραμμα της επιμόρφωσης σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό. Κατά τη διάρκεια της παραμονής πραγματοποιήθηκαν δράσεις γύρω από τη γνωριμία με τα μνημεία, τους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία στην πόλη του Valongo και της ευρύτερης περιοχής του Porto. Ταυτόχρονα, οι επιμορφωτικές δράσεις επικεντρώθηκαν κυρίως στην ανάδειξη μιας πρόσφατης εκπαιδευτικής παράδοσης στην Πορτογαλία, το πρόγραμμα « Novas Oportunidades», μέσα από το οποίο πιστοποιείται η ύπαρξη μιας «εμπειρικής γνώσης», εκ μέρους των ενήλικων ατόμων που δεν μπόρεσαν, στο παρελθόν, να παρακολουθήσουν τις σπουδές στην πρωτοβάθμια ή και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Σε αυτό το πλαίσιο, πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση εκ μέρους ενός ατόμου που παρακολούθησε το πρόγραμμα «Novas Oportunidades». Πρόκειται για τον Joaquim Marques, ο οποίος ενδιαφέρθηκε από πολύ νωρίς για την κοινότητα του Valongo, για την ιστορία της, τα ήθη και τα έθιμα και τον πολιτισμό της. Συγκεκριμένα, η περιοχή του Valongo, φημίζεται για την παραγωγή μπισκότων και ψωμιού. Ο κ. Joaquim Marques παρουσίασε το υλικό από το φάκελο (portfolio) που επεξεργάστηκε πάνω σε μια ξεχωριστή παράδοση της περιοχής του Valongo, που χάνεται με το πέρασμα του χρόνου: η παραγωγή ενός ιδιαίτερου τύπου ψωμιού la regueifa, που το προσφέρουν οι γονείς και οι συγγενείς στα μικρά παιδιά την περίοδο του Πάσχα.  Την τελευταία μέρα της συνάντησης, οι μαθητές και μαθήτριες είχαν την ευκαιρία να διασκεδάσουν μαζί συμμετέχοντας στα παραδοσιακά παιγνίδια που υπάρχουν σε κάθε χώρα.

 

Η κινητικότητα στο Μόναχο της Γερμανίας πραγματοποιήθηκε κατά το διάστημα 23 έως 27 Απριλίου 2018. Το σχολείο υποδοχής, Karlsgymnasium München, σχεδίασε και οργάνωσε το πρόγραμμα της επιμόρφωσης σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό.

Στο Μόναχο δόθηκε έμφαση στη κοινή ευρωπαϊκή μνήμη μέσα από την προσέγγιση του 2ου παγκοσμίου πολέμου. Στο πλαίσιο αυτό, μαθητές και μαθήτριες από κάθε σχολείο του προγράμματος Erasmus+ παρουσίασαν κάποιες όψεις του πολέμου μέσα από τα  σχολικά εγχειρίδια ιστορίας, που διδάσκονται στη χώρα τους.

 Επιπλέον, έγινε επίσκεψη στο στρατόπεδο συγκέντρωσης Dachau, έναν τόπο μνήμης - σύμβολο των εγκλημάτων Ναζί κατά τη διάρκεια του 2ου παγκοσμίου πολέμου. Πραγματοποιήθηκαν, επίσης, εργαστήρια ιστορίας από πανεπιστημιακούς και ερευνητές για τη δεκαετία του 1940 και 1950 στο Μόναχο και την ευρύτερη περιοχή της Βαυαρίας. Στο τέλος της συνάντησης, οι μαθητές και μαθήτριες από όλες τις χώρες συνεργάστηκαν και αποτύπωσαν με καλλιτεχνικό τρόπο τη δική τους εμπειρία που απόκτησαν από τη συμμετοχή στο πρόγραμμα. 

 

 

Στην πόλη Clermont Ferrand της Γαλλίας πραγματοποιήθηκε, κατά το διάστημα 16 έως 20 Νοεμβρίου 2015, η πρώτη διεθνική συνάντηση, κατά την οποία οι εκπαιδευτικοί ασχολήθηκαν με ζητήματα σχετικά με το συνολικό σχεδιασμό του προγράμματος. Κατά την παραμονή τους εκεί, οι συμμετέχοντες-εταίροι του σχεδίου γνωρίστηκαν και συζήτησαν μεταξύ τους, προκειμένου να διευκρινιστούν καλύτερα διάφορα ζητήματα.

Εργαλεία που μπορούν να χρησιμοποιηθούν: Chat, email, MP3, TwinSpace, Άλλο λογισμικό (Powerpoint, βίντεο, φωτογραφίες και σχέδια), Ακουστική διάσκεψη, Βίντεο διάσκεψη, Δημοσίευση στο Διαδίκτυο, Εικονικό περιβάλλον εκμάθησης (κοινότητες, εικονικές τάξεις), Ημερολόγιο του έργου, Φόρουμ.

Καθ' όλη τη διάρκεια της συνάντησης συζητήθηκαν θέματα όπως:

- Το χρονοδιάγραμμα του προγράμματος

- Διεθνικές δραστηριότητες επιμόρφωσης

- Διορθώσεις/αξιολόγηση του πρότζεκτ από την Ευρωπαϊκή επιτροπή.

- Εφαρμογή των έξι δραστηριοτήτων κατά την υλοποίηση του πρότζεκτ.

- Επικοινωνία           

- Χρηματοδότηση

-Αξιολόγηση δραστηριοτήτων

 

DSCN1218_resize IMG_8123_resize PB160642_resize PB170675_resize PB170678resize PB180694_resize PB190711_resize